Добре поддържаната мрежа от шосета и магистрали е една от най-важните публични услуги, която населението изисква от своето правителство. Строителството на пътища отдавна се е превърнало в централен елемент от политическата риторика в България, особено за партия ГЕРБ. Така ще е и при предстоящите преговори за съставяне на 105-тото правителство на България.
Целта на тази статия е да оцени с научни методи дали ГЕРБ действително обръща по-голямо внимание на пътното строителство и поддръжка, както твърди партията на Бойко Борисов. За целта използвах един възможно най-обективен показател: историческите данни за вноса на асфалт в България.
COMTRADE, базата данни на ООН за търговията със стоки по света, съдържа информация на месечна и годишна основа относно доларовата стойност и количеството на вноса и износа за около 5000 стоки и 200 страни. Обобщих данни за вноса в България на стоки с шифър 6807: „Асфалт или сходен материал; сходни продукти (нефтен битум, смола от каменовъглен катран и др.)“.
Периодът, през който изследвах вноса на асфалт в България, започва от 2007 г. – началото на членството на България в Европейския съюз, и завършва на 30 юни 2024 г. – оттогава са най-новите данни, публикувани от COMTRADE.
През тези общо 210 месеца, ГЕРБ са управлявали 118 месеца, други партии и политически формации са били на власт 63 месеца, а служебни правителства е имало през 29 месеца. Кодирах ГЕРБ с „1“, партиите различни от ГЕРБ с „0“, а служебните правителства с „2“. Компютърът посочи следния резултат:
Легенда: 1 – ГЕРБ; 2 – служебно правителство; 0 – управляваща партия/коалиция, която не е ГЕРБ
Данните говорят, че вносът на асфалт при правителствата на ГЕРБ е по-нисък, отколкото когато ГЕРБ не управляват. Разликата не е особено голяма: служебните правителства ежемесечно са внасяли със 7% повече асфалт, отколкото ГЕРБ, а останалите партии във властта – с 5% повече от ГЕРБ. Така или иначе, ГЕРБ не могат да си окачат етикета „строители на пътища, за разлика от останалите“.
По време на управлението на ГЕРБ в България са внесени общо 374 хил. тона асфалт, а когато ГЕРБ не са управлявали – 309 хил. тона. При правителства, различни от ГЕРБ са внесени 83% от количеството асфалт, внесено при ГЕРБ – но за 75% от времето, когато са управлявали ГЕРБ.
Също и по отношение на парите, изхарчени за внос на асфалт, правителствата, различни от ГЕРБ демонстрират по-голяма щедрост. Средният месечен разход за асфалт по време на управлението на ГЕРБ е 1.9 млн. долара, по време на служебните правителства е 2.1 млн. долара, а когато управляват различни от ГЕРБ партии – 2.8 млн. долара (доларовите стойности тук и по-долу са трансформирани в долари от 2023 г.).
Данните за похарчените средства трябва да се тълкуват предпазливо, тъй като цената на асфалта на световните пазари варира. По време на правителството на Тройната коалиция (2007 – юли 2009 г.) цената е около 900 долара за тон, при правителството „Борисов – 3“ е около 500 долара за тон; през 2023 г. се движи в порядъка 600-680 долара на тон.
Така или иначе, общите средства, похарчени за внос на асфалт от правителствата на ГЕРБ са 223 млн. долара, а когато ГЕРБ не са били официално във властта, за асфалт са похарчени 238.5 млн. долара – да припомним, за само 75% от времето, през което са управлявали ГЕРБ.
Да завършим тази проверка с иконометричен анализ дали съществува статистическа връзка между партията във властта (ГЕРБ, не-ГЕРБ, служебно правителство) и количеството внесен в България асфалт. Такава връзка категорично няма, включително в модела, когато количеството на внесения асфалт е трансформирано в логаритмична стойност. Изчислената p-стойност на тази зависимост е 0.9819 (0.7050 на логаритмичния модел), докато за статистическа връзка можем да говорим при p = 0.05 и надолу. Едва ли би могло да има по-силен резултат, отхвърлящ връзката между партия във властта и внос на асфалт в България.
Разходите за вносен асфалт определено не са единственият разход за строителство на пътища. Но те са съществен индикатор за пътно-строителна активност. Твърдението „Ние строим пътища, а другите не правят нищо“, което е толкова характерно за лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, не отговаря на научна проверка.
Новото управление на страната, ако най-сетне има такова, най-вероятно ще се центрира около ГЕРБ. Трябва да е ясно, че те ще дойдат (евентуално) на власт на кредит, а не на дебит, що се касае до пътно строителство и поддръжка. Дотук ГЕРБ управляваха България кажи-речи колкото е траело строителството на една египетска пирамида. Но те – както и останалите партии и политици във властта – не намериха време и средства за завършване на автомагистрала „Хемус“.
Методически бележки
Приемаме, че дадена партия (служебен кабинет) е била на власт през определен месец, ако е управлявала по-дълго от 15 дни в рамките на месеца.
Доларовата стойност на внесения асфалт е преизчислена в долари от 2023 г. с използването на индекса на потребителските цени в САЩ. Това е грубо приближение, що се касае до данни за международната търговия, но все пак отразява променящата се във времето стойност на USD.
Месечните данни за количествата и стойността на внесения в България асфалт са сравнени с годишните данни. По отношение на стойността няма разминаване. По отношение на количествата, за общо 12 месеца в базата данни не е посочено конкретно число (5 месеца през 2010, 3 през 2011, 1 през 2013 г., 2 през 2014 г. и 1 през 2022 г.). В тези случаи разликата между сумираните месечни и годишните данни е разделена на броя на месеците без посочено конкретно количество внесен асфалт. Полученото число е приписано на въпросния месец (месеци) през конкретната година.
Месечни данни за вноса на асфалт са налични след 2010 г. За годините 2007-2009 г. годишната стойност е разделена на 12.
Споделете статията: