Как “Софийска вода” измами клиентите си за пореден път

Или за това, как със стотинки се печелят стотици хиляди левове

От Емил Брандийски

ИЗМАМАТА: След като цената на водата в София беше увеличена през тази година, разпределението на количеството потребена вода във фактурите по старата цена и по новата по-висока цена спрямо граничната дата 31 декември е в ущърб на потребителите!

За да съществува тази измама са необходими поне три условия. Първото е граничната дата 31 декември да не е крайна дата на отчетния период. Това условие дава възможност на монополното дружество да прецака потребителите си. Второто е да не бъдат извършвани реални междинни отчети при увеличението на цената на водата. Така монополистът се сдобива с правото да извършва разпределение на потребената вода по изчислителен път. Третото условие е да се забави колкото се може по-дълго доставката на фактурите на хартиен носител. Така потребителите вече ще са платили по навик това, което им е поискано и няма да имат време за реакция. Ако въобще се усетят.

При мен първото условие се появи година по-рано, когато видях, че месечната ми сметка вместо с крайна дата 31 декември се оказа с крайна дата 9 януари. Естествено, пуснах жалба от типа “от къде на къде”, но от “Софийска вода ми отговориха”, че това било “вътрешно решение на дружеството”. Имали право на това – и толкоз. Какъв съм аз, че да оспорвам. Някакъв си потребител. Още тогава те направиха опит да ме измамят в разпределението, но след съответната жалба правиха корекции, “писаха-брисаха” и някак си нагодиха нещата. Обясниха случилото се с техническа грешка и след съответните извинения ми благодариха за сигнала и, както се казва, пито-платено.

Поводът да напиша този коментар е, че и тази година от “Софийска вода” се опитаха да сътворят същата измама, на абсолютно същия принцип.

От 1 януари 2019 година е в сила поредното увеличение на цената на водата, продавана ни от водоснабдителните дружества. На “Софийска вода” бе дадено увеличение от 23 ст. на кубик вода. Дори при това кожодерско увеличение в тяхна полза, от дружеството не направиха междинно отчитане на потреблението на граничния период. Така за поредна година потребителите получиха по 2 цифри във фактурите си: брой кубици по стара цена и брой кубици по нова цена. Определени по “изчислителен път”.

А ето и моята история с конкретен пример:

Към дата /31 януари/ от дружеството все още не бяха доставили фактурите за последния месец на хартиен носител. Той е с периодичност 8 декември 2018г. до 9 януари 2019г. Имат такова задължение поне според чл.7 (6) от Общите им условия, където пише че трябва да ги доставят в срок от 7 дни от издаването им. Но тъй като за закъснението не носят никаква наказателна материална отговорност – дреме им. Наблягам на третото условие в измамата – недоставянето в срок на фактурите на хартиен носител.

Въпреки че фактурата ми не бе доставена на хартиен носител, копие от нея съществуваше в сайта на дружеството, но достъп до тези данни имат само онези потребители, които са си направили труда да се регистрират в сайта на “Софийска вода”. За щастие съм от тях. Та отворих тази последна електронна фактура и с искрено отвращение установих, че от дружеството отново се опитват да измамят мен, съответно и всички останали свои потребители, по познатия начин.

Данните от самата фактура:

– Период на отчитане: 8 декември 2018г. – 9 януари 2019г.

– Количество за плащане, направено по изчислителен път: общо 13м3, като 7м3 по старата цена и 6м3 по новата цена.

Няма да се спирам на глупостта как точно са решили, че съм изразходвал 13 кубика. Измамата е количеството, което искат да платя по старата и по новата цена.

Елементарните изчисления от уроците по математика за шести клас показват, че 7 и 6 кубика се отнасят в пропорция 53.85% към 46.15%, стара към нова цена.

От друга страна, дните в периода от 8 декември 2018 г. до 9 януари 2019 г. са точно 33 дни. Спрямо граничната дата на увеличение/31 декември/ това са 24 дни по старата цена и 9 дни по новата цена. Съотношението в проценти на тези две числа е в пропорция 72.73% за старата цена към 27.27% за новата цена. Да намирате прилика с процентното съотношение, което е поставено във фактурата ми?

Както се казваше в един филм, “пак ме цакат те с топла бира”. Това разпределение аз наричам измама. При това нагла, защото се случва за поредна година.

Естествено /на първи февруари/ спретнах жалба, на която дори не ми отговориха. Но поне се задействаха и на 10 февруари фактурата за горепосочения  период, която бях оспорил, пристигна при мен и на хартиен носител. Само 1 ден след това/11 февруари 2019г./ предстоеше тримесечно отчитане. Може би затова запазиха мълчание и бяха решили тихомълком за да заметат “грешката” при изравнителната фактура? Това с известна доза позитивизъм си помислих и аз. Но, както се казва, “блажени са вярващите”. С присъщата си, превърнала се във висш пилотаж наглост, от “Софийска вода” отново се “изходиха на метено” и сътвориха тримесечна изравнителна фактура с неверни стойности… абсолютно на същия принцип.

Данните от фактурата (излишно е да казвам, че все още не ми е доставена на хартиен носител, но поне е налична в сайта им).

– Период на отчитане: 12.11.2018 – 11.02.2019г. Спрямо граничната дата 31 декември 2018 г. пропорцията на разпределение на тримесечно ми потребление трябва да е 54.35% по стара цена и 45.65% по нова. Това е процентното съотношение на дните за целия тримесечен период. Дори от “Софийска вода” го удостоверяват, като правилно разпределят при същите процентни съотношения общото количество вода, което блокът ни трябва да плати по стара и по новата цена. 

Начисленото ми общо количество вода за тримесечния период е 35.73м3, като 31м3 са реално отчетени по водомерите и 4.73м3 е начислено общо потребление. При това общо количество, аз трябва да платя 19.42м3 (54.35%) по старата цена и 16.31м3 (45.65%) по новата по-висока цена.

Какво обаче виждам като данни от трите си фактури, образуващи общата ми консумация?

Първа фактура (12.11.2018 – 07.12.2019г.) с начислени 11м3, по стара цена

Втора фактура (08.12.2018 – 09.01.2019г.) с начислени 7м3 по стара цена и 6м3 по нова цена

Трета фактура (09.01.2019 – 11.02.2019г.) с начислени -0.43м3 по стара и 12.16м3 по нова цена

Та сумирайки това, което искат да им платя за тримесечието:

11м3+7м3-0.43м3=17.57м3 по стара цена

6м3+12.16м3=18.16м3 по нова цена

Да ви прилича на 19.42м3 по старата цена и 16.31м3 по новата? На мен НЕ. Не знам за кой пореден път, дори при реално отчетени стойности, от “Софийска вода” се опитват да мамят.

На 22 февруари спретнах поредната жалба, възмущавайки се от неверните стойности, които виждам във фактурите. Скорострелно от “Софийска вода” ми отговориха, “че разбирали притеснението ми, че стойностите са неверни и поемат ангажимент да премахнат тази техническа неточност”. Вече дори не е “грешка”, а “неточност”, разбирате ли. И отново ми благодариха за сигнала и обещаха, един вид, ние повече така няма да правим.

Помислих си – край. Щом казват, може и да се поправят. Е ДА ама НЕ.

Три-четири дни по-късно, отново проверявайки колко са поправили “техническата неточност”, с изумление установих че независимо от всичките им приказки и твърдения, от “Софийска вода” пак мамят. С нелепи, а аз бих казал неграмотни математически акробатики, данните във фактурите придобиха следния вид.

Първа фактура (12.11.2018 – 07.12.2019г.) с начислени 11м3, по стара цена

Втора фактура (08.12.2018 – 09.01.2019г.) с промяна 5м3 по стара цена и 2м3 по нова цена

Трета фактура (09.01.2019 – 11.02.2019г.) с начислени 2.57м3 по стара и 15.16м3 по нова цена

Та поредното малоумно разпределение придобива вида

11м3+5м3+2.57м3=18.57м3 по стара цена

2м3+15.16мр=17.16м3 по нова цена

Това обаче отново не е 19.42м3 (54.35%) по старата цена и 16.31м3 (45.65%)

На 27 февруари депозирах поредната си жалба по случая. Към момента тя е в процес на “разглеждане”. Излишно е да казвам, че все още не съм получил на хартиен носител фактурата за тримесечието. Все още чакам поредния отговор за корекция от тяхна страна. Кой знае какво ще получа, но ясни остават няколко факта.

– “Софийска вода” мами по фактури. А фактурите са документи, на базата на които ние плащаме…черно на бяло.

– Монополистът предприема действия по корекция, само ако си депозирал няколко жалби, в които си доказал, че те мами.

– Дори ако си депозирал няколко жалби, то това не означава, че няма да опитат да те измамят отново.

– Фактурата на хартиен носител ще получиш, може би, ден преди да ти издадат следващата фактура.

Колко ли хора дори не подозират, че са измамени? Колко ли потребители са си направили труда да прегледат фактурите си и да установят умишлено сгрешените стойности в тях, очевидно в техен ущърб? А колко ли са ги оспорили?

Измамата е с еднократен ефект. Веднъж годишно, но пък както се оказва – всяка година. При всеки потребител тя ще е различна по големина, поради различните периоди на отчитане и различната реална консумация и “общо потребление”. В рамките на оператора Софийска вода се фактурират около 80 000 000 кубика годишно, или 6 666 666 кубика вода месечно. Сложете колкото си искате стотинки на кубик – 3, 4, 5 … аз видях и 9 ст. на кубик, и ще разберете реалните параметри на измамата.

Всеки монополист иска да сме редовни и изрядни платци. Да плащаме безропотно, дори без да видим предварително “черно на бяло” за какво и колко. А в същото време най-безочливо да ни ограбват. Ако могат. Колкото успеят.

Е, аз не съм съгласен. Оспорвам и ще продължа да оспорвам въпросната измама. Всеки, който си пази фактурите за периода с гранична дата 31 декември, може лесно да установи дали не е измамен, и с колко. И да го оспори. Задължително чрез жалба. Сигурен съм, че всеки потребител има правото да не бъде мамен.

А вие?

Емил Брандийски е дългогодишен пазарен анализатор и финансов консултант. Конкретните фактури, описани в текста, се пазят в редакцията на Bodil.bg. И други наши читатели разполагат с истории за опитите на “Софийска вода” да събере по-високи от дължимите суми.

Гост Автор

Гост Автор

LEAVE A COMMENT

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.